Hoe vaak deel je met elkaar de onderlinge ervaringen? Hoe vaak heb je het met elkaar over hoe het in de VAR gaat? Hoe je met elkaar omgaat? Hoe de onderlinge samenwerking verloopt? Hoe de onderlinge communicatie is? Hoe je problemen met elkaar oplost? Hoe het is om het oneens met elkaar te zijn? Hoe het met de veiligheid van eenieder gesteld is?
Wanneer je als VAR druk bent met actualiteiten, belangrijke onderwerpen en wat er zoal op jullie afkomt, is de kans groot dat jullie nauwelijks of geen tijd besteden aan het proces. Dat kan op den duur ten koste gaan van de motivatie, het plezier, de betrokkenheid en effectiviteit van de leden van de VAR.
Scherp houden
Er was eens een man die solliciteerde om als houthakker aan de slag te kunnen. De man was erg sterk en zeer gedreven. Hij kreeg de baan! Het salaris was prima en de man had er zin in.
Op zijn eerste werkdag gaf zijn baas hem een grote bijl en liet hem het gebied zien waar hij zijn slag kon slaan. De houthakker ging fanatiek aan de slag. En aan het einde van dag één had hij 18 bomen omgehakt. ‘Gefeliciteerd’, zei de baas, ‘Ga hier mee door.’
De houthakker was erg blij met de stimulerende woorden van zijn baas. En de volgende dag ging hij weer zeer gemotiveerd aan de slag. Op de tweede dag hakte hij 15 bomen om. De derde dag probeerde hij nog beter zijn best te doen, maar hakte slechts 10 bomen om. Dag na dag presteerde hij minder.
‘Ik denk dat ik mijn kracht heb verloren’, dacht de sterke man. Hij ging naar zijn baas en verontschuldigde zich. Hij zei dat hij niet begreep wat er gaande was. ‘Wanneer heb je de bijl voor het laatst geslepen?’, vroeg de baas. ‘Geslepen?’, zei de houthakker, ‘daar heb ik helemaal geen tijd voor gehad. Ik ben druk geweest met het kappen van bomen…’
(Bron onbekend)
Hoe vaak scherpt jullie VAR “zijn bijl?”
Goede samenwerking binnen een VAR is gebaseerd op onderling(e):
- Vertrouwen; in elkaar en in elkaars kunnen.
- Acceptatie; van de onderlinge verschillen in zijn, denken en doen.
- Respect; voor elkaar; iedere keer weer.
Vanuit gelijkwaardigheid in een veilige omgeving.
Wil je als VAR de bijl scherpen of scherp houden?
Dan is de training Zetje erVARing in geschikt
…want tijdens deze training van een dag (twee dagdelen) of twee dagen (vier dagdelen) ga je uitgebreid met elkaar in gesprek over jullie onderlinge communicatie en gedrag.
Opzet van de training
Tijdens deze praktische training werk je vanuit je eigen praktijk aan het van bouwen aan onderling(e) Vertrouwen, Acceptatie en Respect.
Onderwerpen
bijvoorbeeld:
- Uitgangspunten van teamcommunicatie;
- Feedback geven en ontvangen;
- Het Johari venster;
- Luisteren;
- Evalueren;
- Vragen stellen of stellen;
- De Dramadriehoek;
- Het ijsbergmodel;
- De Roos van Leary;
- Kernkwadranten;
- Omgaan met weerstand;
- Aanspreken op gedrag;
- Teambuilding;
- Het Hier en Nu;
- Duidelijkheid versus onvriendelijkheid;
- Drie aspecten van communicatie
- Communicatie en gedrag binnen de VAR.
- …
Te verwachten resultaat
Na het volgen van de training heeft de VAR “zijn bijl” gescherpt. En is er tijd en aandacht geweest voor hoe het met de VAR en zijn leden gaat.
Benodigde voorkennis
Deze training is voor alle VAR-ren die hier mee aan de slag willen.
SBU
De trainingen van Zetje geven géén extra studiebelastingsuren.
De tarieven zijn inclusief:
- Een online voorgesprek;
- De voorbereiding én voorbereidingstijd;
- Een op maat geschreven programma;
- Een op maat uitgevoerd programma;
- Mijn begeleiding;
- Materiaal; pen, aantekenboekje etc.;
- Mijn boek: Zetje VAR op de kaart!, voor elke deelnemer;
- Mijn kantelboek: De kunst en kunde van vragen stellen / Feedback of op de bek feeden, voor elke deelnemer;
- 24-uurs helpdesk voor VAR- en communicatievraagstukken.
Exclusief:
- Reiskosten à € 0,45 per km;
- Verblijfskosten trainer en deelnemers.
Géén BTW
De trainingen van Zetje zijn vrijgesteld van BTW in verband met CRKBO-registratie.
Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op of vul het contactformulier hiernaast in.